söndag 16 september 2012

RICE CRISP TÅRTA

Första gången jag smakade denna underbart goda tårta var när barnens kusin fyllde år. Min svägerska hade bakat den och jag tyckte den var underbart god. En ny favorit att lägga till sin receptsamling.

Igår firade vi min och Hampus födelsedagar med ett frukostkalas och jag hade gjort 2 stora brickor med denna tårta. Kan berätta att det inte var mycket tårta kvar när gästerna gick hem. Den var mycket omtyckt.

Jag dekorerade tårtan med inlagda persikor, mandariner och hallon. Tillsist dekorerade jag den med smällt nutella som jag ringlade över tårtan med en sked. Man kan dekorera tårtan efter tycke och smak. Kan även tillägga att tårtan nästan är godare dagen efter när marängen lagt sig lite.


8-10 personer

Botten:
4 äggvitor
3 dl strösocker
3 dl Rice krispies

Citronkräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
1 dl matlagningsgrädde
1 msk vetemjöl
100 g smör
1 msk citronlikör eller färskpressad citronsaft

Garnering:
4 dl vispgrädde
Dekorera fritt

 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 125 grader.
  • Vispa äggvitor och socker till ett fast skum.
  • Rör ner Rice krispies.
  • Smörj en långpanna, ca 30x40, klä den med bakplåtpapper.
  • Häll smeten i formen och grädda i ca 1 timme.
  • Stäng sedan ugnen, låt kakan stå kvar 15 minuter.
  • Stjälp försiktigt upp bottnen på ett galler och ta bort pappret medan kakan ännu är varm.

Citronkräm:
  • Rör samman äggulor och socker i en kastrull.
  • Tillsätt grädde och mjöl.
  • Sjud tills krämen börjar tjockna.
  • Dra kastrullen från värmen och klicka ner smöret samtidigt som du rör i krämen.
  • Smaksätt med citruslikören och låt krämen kallna.

  • Dela bottnen i två delar.
  • Bred krämen på den ena delen och lägg över den andra delen.
  • Vispa grädden till garneringen och bred den över kakan.
  • Dekorera med färska bär.

Någon bild hann jag inte med eftersom den dekorerades på morgonkvisten precis innan gästerna kom till kalaset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar