lördag 13 oktober 2012

Bortskämd med en massa godsaker

Har i veckan varit på kurs i Malmö som hölls på Scandic S:t Jörgen Hotell. Kursen hette "Kontorets administratör och koordinator" och vände sig till "spindeln-i-nätet". Den var klockren för mig, mycket givande kurs med fantastiska föreläsare som gav en en massa tips och råd för hur man hanterar sin arbetsroll på ett effektivt sätt.
 
Föreläsaren Monica Jaxelius var en sprudlande inspirationskälla med en massa tips på olika verktyg som kan hjälper en att vara effektivare på sitt arbete. Hon föreläste på ett personligt och positivt sätt som gjorde att man fick en massa positiv energi ifrån henne.
 
Den andra föreläsaren, Lotten Bergman, var en förvirrad och energisk person som föreläste om språket. Hon var fantastisk och hon gav oss en massa tips och konkreta bevis om hur man inte ska skriva. Det var så roligt när hon visade exempel på text som hon sett på skyltar, i brev, annonser mm. Jag fick kramp i magen av dessa exempel - "Vi har kul glass!", "Grillad kyckling lever med kul potatis", "Jag skriver just nu på min doktors avhandling". Hur fel kan detta bli?
 
Jag tyckte föreläsarna var höjdpunkten på hela kursen ända till jag kom ut i restaurangen. Vilken lunchbuffé för att inte tala om buffén med läckerheterna till eftermiddagsfikat. Första dagen hade de gjort en buffé med ett tema "Rosa bandet", allt i små smakportioner. Det var delikatesser så långt ögat kunde se. Jag förbarmar mig att jag inte tog ett kort på alla dessa läckerheter. Jag var lyrisk men samtidigt förundrande - tänk om jag missar något. Ögat fick bestämma över vad jag skulle välja, det resulterade i att jag smakade på så mycket att jag höjde sockernivån så den räcker veckan ut.
Dagen efter serverade de ett urval av delikatesserna. Då åkte kameran fram. På bilderna är ett bevis på vad jag valde den andra dagen. GUD så gott!!!!!!
 
Jag lämnade dessa två dagar med massor av nya idéer - dels arbetsmässigt och dels nya tips till desserter.
 
 

Chokladpralin med nougat, en sorts ljuschokladmoussé och en krämig bärmoussé, nougatboll och en mycket god macrons.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar