tisdag 5 november 2013

Höstbuffé

I helgen till vår Halloweenfest gjorde jag en höstbuffé med helt nya inslag än det jag är van vid. Ville prova på något helt nytt och tog en rejäl chansning när jag hittade maträtterna till buffén på alltommat.se, med ingredienser som pumpa, linser, bönor, matvete, romanesco, tahini mm. Resultatet blev en höjdare där varje rätt för sig överraskade mig. Rätterna är perfekta tillsammans men även var för sig.

Jag kommer att lägga ut recepten efterhand på bloggen, men börjar med Höstsalladen med äppelvingrätt.


Höstsallad till 8 personer
1 squash, gärna gul
1 dl pistaschnötter
1 romanesco (ca 700 g)
250 g trattkantareller eller champinjoner
1 msk smör
1/2 tsk + 1/2 tsk salt
1 dl grovhackad bladpersilja
1 msk kallpressad rapsolja
1 äpple


Äppelvingrätt
1/2 dl äppelmust
1/2 dl kallpressad rapsolja
1 msk äppelcidervinäger
2 krm salt
2 krm nymald svartpeppar


Tillagning

  1. Skär squashen i skivor, ställ åt sidan. Grovhacka pistaschnötterna och rosta dem i en torr stekpanna. Låt kallna.
  2. Plocka små buketter från romanescon och skär stjälken i skivor. Förväll buketter och stjälk i saltat vatten 1–2 min. Låt rinna av.
  3. Rensa svampen. Fräs den i en stekpanna på medelvärme tills all vätska dunstat bort. Höj värmen och lägg i smöret. Fräs tills svampen har fått fin färg. Krydda med 1/2 tsk salt.
  4. Vinägrett: Blanda musten med olja, vinäger, salt och peppar.
  5. Blanda pistaschnötter, romanesco, trattkantareller och persilja. Pensla squashen med olja. Grilla ca 2 min på varje sida. Krydda med 1/2 tsk salt.
  6. Lägg squashen på ett fat. Fördela salladen ovanpå. Grovriv äpplet direkt över salladen. Ringla på vinägretten och servera.

Höstsallad med squash, svamp, romanesco, pistaschnötter, persilja och äppelvingrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar