fredag 11 juli 2014

Syrlig citronkladdkaka

Hade några citroner över och funderade på vad jag skulle göra med dom. Gick in på kokaihop.se och hittade detta recept på en kladdkaka som jag inte kunde låta bli att prova. Den blev underbart god, syrlig och kladdig. Nästa gång jag bakar den ska jag inte ha den så länge som 35 minuter i ugnen utan ta ut den lite tidigare eftersom jag gärna vill ha den lite mer kladdig i mitten.

Ingredienser
1 st citron
150 gram smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
Florsocker

Gör så här
  • Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa en form, ca 20 cm. Smält smör och låt svalna.
  • Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastighet.
  • Tillsätt smör och mjöl, vispa ihop och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter.
  • Pudra med florsocker när den kallnat.

Syrlig citronkladdkaka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar