onsdag 11 januari 2017

Bröd med svagdricka

Letade efter ett julbröd i julas och hittade detta recept från Allt om mat. Lät jättegott men med ett tillvägagångssätt jag aldrig gjort innan. Att börja med att blanda vetemjöl och svagdricka och sen koka upp detta, tyckte jag lät märkligt. Jag vispade och vispade, det blev tjockare och tjockare och jag tänkte att snart orkar jag inte vispa/veva längre. Till sist förstod jag att det skulle blir som en tjock kräm gjord precis en redning. Ni förstår säker vad jag menar när ni gör brödet.

Brödet blev fantastiskt gott och jag har gjort brödet flera gånger nu, både med ljus och mörk sirap.

Testa! Absolut mitt favorit bröd hittills.


Till 3 bröd eller 2 stora

5 dl vetemjöl
5 dl svagdricka
1,5 dl sirap, mörk
0,5 dl rapsolja
2 tsk brödkryddor, malda
2 tsk salt
2,5 dl mjölk
50 g jäst
15 dl rågsikt

Pensling:
1 msk kaffe, kallt
1 msk sirap, mörk

Gör så här:

  • Rör ut 2 dl av vetemjölet med svagdrickan i en kastrull. Låt koka upp under ständig omrörning eftersom det lätt kan bildas klumpar när mjölet sväller.  
  • Tillsätt sirap, olja och kryddor och låt svalna. 
  • Värm mjölken till 37°. Smula jästen i en bunke. Häll över lite av mjölken och rör tills jästen löst sig. 
  • Tillsätt resten av mjölken, sirapssmet och rågsikt. Arbeta degen smidig.
  • Låt jäsa övertäckt ca 40 min. 
  • Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den med resten av vetemjölet. 
  • Dela degen i 2 eller 3 bitar och forma dem antingen till runda, släta bröd eller limpor. 
  • Lägg på en bakpappersklädd plåt eller oljade brödformar. 
  • Låt jäsa övertäckta ca 20 min. 
  • Sätt ugnen på 200°. 
  • Blanda kaffe och sirap och pensla bröden. 
  • Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. 
  • Täck bröden med bakplåtspapper om de ser ut att bli för mörka. 
  • Låt bröden kallna på galler.


RECEPT FRÅN ALLT OM MAT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar